'Dagboekverhalen'

Capriole café, Den Haag.

Onderstaand artikel schreef ik in opdracht van Hof van Delfland.

Capriole Café is niet zomaar een koffiebar en ook niet zomaar een restaurant. Het is het beste van twee werelden. Na 40 jaar succes als groothandel in koffie op de zakelijke markt is het nu tijd om het merk uit te breiden en te bouwen aan een eigen identiteit.

Voorheen kocht Capriole als bedrijf koffiemerken in, nu branden ze zelf en daar ging een heel proces aan vooraf. Een half jaar na opening van Capriole Café aan de Fokkerhaven in de Binckhorst in Den Haag, mag ik gastheer Giancarlo Matarazzi interviewen over zijn grote passie en het succes van de zaak.

Bij binnenkomst is me meteen duidelijk dat er heel goed is nagedacht over dit concept. Alles is op elkaar afgestemd, waardoor de sfeer heel warm en uitnodigend is. Een strak, stijlvol interieur waarvan ik me goed kan voorstellen dat het de zakelijke klant aanspreekt. Het idee voor een eigen koffiebar en restaurant ontstond namelijk toen de mensen achter Capriole gingen nadenken wat zij de zakelijke klant nog meer konden bieden.

Na een leuk gesprek over koffie mag ik een kijkje achter de schermen nemen. De barista zet een aantal espresso’s voor me en ik mag proeven. Karamel, melkchocolade, noten, peper. Zachte smaken, volle smaken. Het komt allemaal voorbij. Ik ben erg onder de indruk van de smaken en ben zelfs blij verrast als ik een cafeïnevrije espresso voorgeschoteld krijg die zo licht en fruitig is dat ik bijna het verschil met de andere espresso’s niet proef. Dat smaak hier voorop staat, is wel duidelijk. Op de menukaart staat onder andere Pulled pork en een classic hamburger, waar beiden koffie in verwerkt is en op de dessert kaart een Panna Cotta – met koffie!

Om tot dat perfecte kopje koffie te komen heeft Giancarlo met zijn team een heel onderzoek opgezet. Koffie selecteren, proeven en schrappen. Tot ze bij het beste uitkwamen. Op basis hiervan zijn ze zelf gaan branden. Het resultaat? Veel koffie, waaronder twee mooie, vaste blends op de molen. Eén fris en de ander vol en rond.

Ruim twee uur later loop ik met een voldaan gevoel de zaak uit. Het was een interessant gesprek en aangezien koffie een gedeelde passie is voelde het alsof ik hier nog uren kon blijven kletsen over dit onderwerp. Ik heb zelfs even mee mogen kijken met het koffiebranden. Ik ben erg onder de indruk van het perfectionisme van deze zaak. Ik vind het een mooi concept. Als echte horecatijger ben ik vooral benieuwd of het haalbaar is dit concept waar te maken tijdens grote drukte, dus dat kom ik snel een keer testen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *